Arheologija
Kulturna zgodovina
Umetnostna zgodovina
Etnologija

Število prikazanih predmetov: 159

Piščal

  • Etnologija
  • Zbirka Štefke Cobelj
Piščal, žgana glina, preprosto okrašena, glazirana, 2. pol. 20. stol., Burma, PMC, inv. št. CA 138.   Posebno skupino lončarskih izdelkov predstavljajo igrače, med katerimi so najbolj razširjeni različni žvrgolci in piščali ter okrasne figurice antropomorfne ali zoomorfne oblike, torej takšne, ki spominjajo na oziroma posnemajo obliko človeka ali živali. Le kdo ne pozna piščali v obliki ptička ali konjička?  

Preberi več

Posoda za tekočino s čepom

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Posoda za tekočino s čepom, žgana glina, zeleno glazirana, les, začetek 20. stol., Vitanje, PMC, inv. št. E 1205. Lončarski izdelki so številni in raznoliki. Mednje sodijo različni uporabni in okrasni predmeti. Lončeno posodje – pekači, potičnice, sklede, krožniki, vrči, kozarci in številni drugi izdelki – je med drugim namenjeno shranjevanju, prenašanju, kuhanju, peki in uživanju živil ter pijač.    

Preberi več

Skleda

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Skleda, žgana glina, poslikana in glazirana, 2. pol. 19. stol. (?), Podsreda (Kozje), PMC, inv. št. E 139. Lončarji imajo znanje iz zelo različnih področij, lončarsko delo namreč vključuje številne in zelo različne postopke – od pridobivanja in priprave gline do oblikovanja, sušenja, žganja, krašenja in glaziranja izdelkov.Lončarji lahko izdelke oblikujejo ročno, v kalupih ali na lončarskem vretenu. Žgejo jih v tradicionalnih zidanih lončarskih pečeh ali v električnih pečeh. 

Preberi več

Pekač

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Pekač, žgana glina in žica, 2. pol. 19. stol., Podsreda (Kozje), PMC, E 135. Kokarski klobuk je eden najbolj prepoznavnih izdelkov kokarskih oziroma zadrečkih lončarjev. Ime je dobil po svoji obliki, saj spominja na narobe obrnjen klobuk. To je domiselno oblikovana posoda za peko klobas. V klobuk je vstavljena kovinska mreža, na kateri se pečejo klobase, maščoba pa odteka na dno klobuka.

Preberi več

Pekač

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Pekač, žgana glina, prehod iz 19. v 20. stol., Sv. Florjan nad Gornjim Gradom, PMC, E 144.  Kokarsko lončarstvo je prepoznavno po kvalitetnih črnolončarskih izdelkih. Ti so največkrat temno sive ali črne barve, redkeje pa svetlo sive ali opečnate barve. Med črnolončarske izdelke sodi tudi domiselno oblikovan pekač za perutnino. Oblika lončenega kuhinjskega posodja, ki je zgoraj razširjeno, spodaj pa zoženo, je odgovor na potrebo po lažjem prenosu posode z burklami v peč.

Preberi več

Poročni kolač

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Poročni kolač, žgana glina, glaziran, začetek 20. stol., Krajnče (Šentjur), PMC, E 987.V Savinjski regiji so v preteklosti, poleg mestnih v Celju, delovale številne podeželske lončarske delavnice. Med najbolj znane sodijo tiste v Kokarjah in druge v Zadrečki dolini, v Petrovčah, Vojniku, Vitanju, Šentjurju, Slovenskih Konjicah, Rogatcu, Bistrici ob Sotli, Laškem, Podčetrtku in Podsredi.Nekateri izdelki iz teh delavnic so bili zelo domiselno oblikovani.   

Preberi več

Kotel za žganjekuho

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Kotel za žganjekuho, žgana glina in železo, 1914 (?), Podsreda, PMC, E 166. Kotel je sestavljen iz dveh delov. Spodnji je velik trebušast lonec, ki je okovan z železnimi obroči, ob straneh ima dve železna ročaja. Nad obročem je  v krogu izrezan pisan zapis: Izdeljatelj Jožef Kolar v Podsredi št. 73. Med imenom in hišno številko je vidna zgornja polovica letnice (spodnja je pod obročem), verjetno 1914. Kapa kotla je prav tako trebušast in ima na zgornjem delu nastavek za cev. Zgornji del ima napis Jože Kolar. Zgornji del se narobe povezne na spodnji del lonca.Žganjekuha je že od nekdaj del folk...

Preberi več

Pekač

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Pekač, žgana glina, delno glaziran, 1. pol. 20. stol., Hajnsko (Šmarje pri Jelšah), PMC, E 1279. Lončarstvo sodi med najstarejše obrti, lončeno posodje pa med najbolj razširjene kulturne prvine. Lončeno posodje je bilo v rabi vse do konca 19. stoletja, ko je lončarstvo zaradi pojava litoželeznega in pločevinastega posodja ter štedilnikov začelo zamirati.Na podeželju oziroma tam, kjer so uporabljali krušne peči, se je uporaba lončenega posodja ohranila do 2. polovice 20. stoletja, ponekod pa vse do danes.   

Preberi več

Pekač

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Pekač, žgana glina, delno glaziran, 1. pol. 20. stol., Sotensko pri Šmarju, PMC, E 1234. Lončarstvo je izdelovanje posode in drugih uporabnih ter okrasnih predmetov iz gline. Sodi med najstarejše obrti.Slovenci imamo izjemno bogato in raznoliko lončarsko dediščino. Pomembna lončarska središča so nastala ob nahajališčih gline, številna med njimi na območju današnje Savinjske regije.  

Preberi več

Votivni predmeti iz kovanega železa

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Votivni predmeti iz kovanega železa;Noga, 19. stoletje (?), kovano železo, v. 16,5 cm, PMC, inv. št. E/3021.Prašič, 19. stoletje (?), kovano železo, d. 10 cm, PMC, inv. št. E/3022.Prašič, 19. stoletje (?), kovano železo, d. 16,5 cm, PMC, inv. št. E/3023.Krava, 19. stoletje (?), kovano železo, d. 12,3 cm, PMC, inv. št. E/3024. Votiv je predmet, ki simbolično z upodobitvijo, obliko ali drugačno sorodnostjo izraža vrsto prošnje ali zahvale. Darovanje votivov je bilo tesno povezano s kultom svetnikov oziroma zavetnikov. Proseči so votive darovali v večjih romarskih središčih in tudi manjših cerkva...

Preberi več

Model za modrotisk

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Model za modrotisk; les, medenina, 19. stoletje, Šmihel pri Mozirju, PMC, inv.št. E/715.Model za modrotisk je izdelan iz lesene plošče, v katero so zabiti medeninasti čepki. Izdelan je kombinirano; leseni del je rezljan tako, da je del ornamenta odtisnjen z lesenimi čepki, k temu je dodan del vzorca iz medeninastih čepkov in traku.Modrotisk je tehnika krašenja tekstilij z rezervno barvarsko tiskarsko tehniko. Razširjena je bila v 19. stoletju. Da so tkanino okrasili, so morali imeti modele, ki so jih takrat izdelovali specializirani obrtniki modrotiskarji. Za enkrat ni znano, da bi takšni mojs...

Preberi več

Lesena vrata

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Vrata; les; ljudska umetnost; Velike Grahovše, Vrh na Laškim; dat 1878; inv.št. E 1212 Podboji vrat so okrašeni z ornamenti vrezanimi v hrastov les in predstavljajo vinsko trto. Na sredini podbojev zgoraj je Kristusov monogram IHS, pod njim pa deljena letnica verjetne izgradnje hiše 1878.Vrata so tridelna in po višini deljena na štiri dele. Na vrhu vsakega krila je v okrašenem okviru spodaj ptič, nad njim pa dve šesterokraki zvezdi. Spodaj je še polje  z dvema cvetovoma in pokrito z okraski v obliki ajdovih zrn pravokotne oblike. Zadnje manjše polje je okrašeno z deltoidom pokritim z ajdovimi ...

Preberi več

Sv. Martin, slika na steklo

  • Etnologija
  • Zbirka regionalne etnologije
Sveti Martin, slika na steklo, velikost 37,7 x 13,5 cm, PMC, inv. št. E 97.  Na sliki je sv. Martin na konju, ki je z mečem odrezal svojo plašč in ga dal presečemu beraču. Prizor s plaščem je najbolj priljubljena uprizoritev sv. Martina v umetnosti. Sv. Martin, škof Martin Tourski se je se je rodil leta 316 v Sabarii (Szombathel na Madžarskem) v rimski provinci Panoniji. Pri 15. letih ga je oče prisilil, da je dal vojaško prisego in Martin se začel pripravljati na vojaško kariero in hkrati na prejem krsta.V tem času se je zgodil čudež, po katerem Martin slovi: čudež s plaščem.»Nekega mrzlega z...

Preberi več

Kadilnik v obliki arhata na slonu

  • Etnologija
  • Zbirka predmetov iz azije in južne amerike
Kadilnik v obliki arhata na slonu; lit in kovan bron, pozlata, dinastija Qing – pozni Qing, 20. stoletje, višina 20 cm, širina 20.5 cm?, PMC, inv. št. A-8. Kadilnik je sestavljen iz dveh delov – slona in moške figure z zvitkom v roki, ki jezdi na slonovem hrbtu. Slon služi kot podstavek kadilnika in hkrati kot posoda za kadilo, pri čemer je dišeči dim izhajal iz njegovega rilca.Upodobitev živali posnema slog kiparstva dinastije Ming (1368–1644), ki ga prepoznamo po kroglastih levjih tacah, rilcu, oblikovanem kot kobra in obrnjenem navzgor, kar naj bi prinašalo srečo, ter dolgem repu, zvitem v ...

Preberi več

Lopar hagoita

  • Etnologija
  • Zbirka Alme M. Karlin
Lopar hagoita; les polepljen z različnimi predmeti iz blaga in papirja, dolžina: 30 cm, obdobje Taishō (1912 - 1926), 20. stoletje, PMC, Zbirka Alme M. Karlin, inv.št. K 52. Na lesenem loparju so nalepljeni predmeti iz blaga in papirja, ki predstavljajo otroško igro in zabavo (krožno od leve proti desni): žogica iz blaga temari; zvonček; pokrivalo eboshi iz priljubljene igre Sanbasō, ki jo igrajo za srečo in veselje; igrača z vrvico v obliki vozička z orado tai, ki simbolizira srečo; ropotuljica za dojenčke garagara; rožnato pobarvana buča grljača hyōtan, ki so jo nekdaj uporabljali za hranjen...

Preberi več

Lopar hagoita

  • Etnologija
  • Zbirka Alme M. Karlin
Lopar hagoita; les oblepljen s potiskanim papirjem, dolžina: 14,4 cm, širina: 3,7 cm, obdobje Taishō (1912 - 1926), 20. stoletje, PMC, Zbirka Alme M. Karlin, inv.št. K 20. Lopar za badmintonu podobno japonsko igro hanetsuki, ki se igra brez mreže z žogico hane iz pisanega ptičjega perja in črnega semena drevesa mukuroji iz družine sapindovk. Igra je priljubljena zlasti kot zabava deklet v novoletnem času, saj naj bi varovala pred nesrečo. Lepo okrašeni loparčki imajo dekorativno in zbirateljsko vrednost. Pogosto jih podarjajo ob rojstvu deklice.Na loparjih hagoita so pogosto upodobljeni liki i...

Preberi več